Saker som gör sig påminda

Lite småsaker som man tidigare inte "brytt" sig så mycket om men som man nu verkligen saknar..

- Åka bil
Har knappt åkt bil sen jag kom hit. Har åkt taxi några gånger, fick skjuts till och från flygplatsen i julas, varit hemma hos en kompis som har bil som har skjutsat mig hem och hämtat mig här. But that's pretty much it. Hemma åker man bil flera gånger i veckan och man kan fråga om skjuts när man känner för det. Inte här.

- Storhandla
Här är jag aldrig med när min familj handlar. Dom åker dessutom inte och storhandlar utan handlar efter jobbet det som behövs för dagens middag eller på helger då jag oftast inte är hemma. I Sverige åker jag oftast med när vi handlar, plockar på mig saker som jag vill ha och bara lägger i kundvagnen, är med i affären och bestämmer kvällens middag eller dylikt.

- Äta ute
I och med att man är ute och handlar/shoppar till exempel så blir det ju att man käkar ute ibland eller att man vissa kvällar köper med pizza hem till middag, något som vi inte gör här. Har ju varit med barnen på McDondald's ett par gånger men det är ju bara på grund av att det fixats nånting här i huset. Här äter jag ju ute varje helg i och med att jag oftast inte är hemma men det är inte alls samma sak.

- Gå på bio med familjen
Bara åka till Heron City, jag, mamma, Malin, Benny, Villy och ibland Nicklas. Dela upp oss och se den film vi vill se. Gå till Willys och inköpa snask som vi vill ha på bion. Käka nånting på nån av alla matställena som finns där. Spelar ingen roll om det är helg, kan lika gärna vara på en vardag.

- Äta tillsammans vid matbordet
Här tar vi en varsin tallrik med mat och sätter oss i soffan med tallriken i knät och kollar på TV. Ibland sitter jag och min värdmamma inne i köket vid bordet och pratar, men oftast blir det soffan för hela slanten. Hemma i Sverige äter alla tillsammans vid matbordet, vi dukar fram tallrikar, bestick och glas. Maten står framme på bordet. Mjölk, saft och vatten ställs fram. Sen äter vi runt bordet - tillsammans.

- Tidiga middagar
Här äter vi oftast runt 8-tiden. Ibland blir det halv åtta, halv nio eller nio, men ofast blir det klockan åtta. Hemma äter vi sällan efter klockan 6 på kvällen (undantaget är helger), blir oftast strax efter 5 nån gång.

- Fredagsmys/lördagsmys
Köper chips, dipp, popcorn, ibland godis, grönsaker & dipp - nånting i den stilen - sitter i vardagsrummet och antingen tittar på TV eller slår på en film. Detta sker i princip varje helg hemma. Eller så köper vi kex, illaluktande ostar och rödvin, kanske spelar lite kort, och bara har det trevligt.

- Att (nästan) alltid ha värme i huset
Här på Irland är alla hus svinkalla. Finns inte ett enda hus som jag har varit i som inte har varit kallt. Värmen är nämligen inte på hela tiden som hemma, för att det tydligen är för dyrt, så man går och fryser mest hela tiden. I mitt rum här har jag ett eget element så det är alltid behagligt varmt här. Undviker att vara på nedervåningen under dagen för att det helt enkelt är för kallt. I Sverige är det alltid värme i husen och du slipper frysa. Nu på vintern kan det vara lite kyligt till och från men det är bara att tända en brasa så är det fixat.

Finns säkert ett tiotal till saker som jag i skrivande stund inte kan komma på. Kort och gott - idag har jag hemlängtan!


Kommentarer
Postat av: Marika - Blivande Au Pair i Washington DC

Anna Larsson! Marika är hemma vilket betyder att vi nu kan ha en mkt efterlängtad och lagom galen facebook chatt anytime, haha. Marika ser framemot detta mkt och pratar om sig själv i 3:e person för att de är jäkligt kul. Marika blir inte glad av att läsa detta inlägg, hon tkr inte det är kul att Anna längtar hem eftersom Anna har en mkt bra familj på Irland om man jämför med många andra. Så frukta inte din tid på Irland, haha, snart är den över, njuuuuut, innan du vet ordet av det är du hemma igen och då kommer du längta tillbaka till Irland och tänka på allt roligt du gjorde där. Du är bara Au Pair en gång i livet (får vi hoppas, bli inte som Lätmiäh!! :I ) , ta vara på det, starta om på nytt, prova nya grejer på Irland och gör irländska minnen för livet. Anna är en jättebra Au Pair som kommer fixa sina resterande månader på Irland galant, that's for sure!! Keep it up sis, haha ;)

2011-02-10 @ 11:03:46
URL: http://marreika.blogg.se/
Postat av: Mamma

Tänk vad du ska uppsaktta allt detta när du kommer hem! VI och JAG saknar dig! Det kommer att bli mycket trvligt att ses något här framöver.

Många kramar Mamma

2011-02-10 @ 11:32:09
Postat av: Dixi Wonderland

Svar: Får se hur de blir nu i helgen ;D

2011-02-10 @ 12:34:50
URL: http://dixiwonderland.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0