Svar på kommentar

(Fick förkorta kommentaren lite.)

Fråga 1: Jag har själv tänkt åka nånstans och vara au pair efter jag slutat gymnasiet och jag har funderat lite på just Irland, tycker det verkar vara fint och så så min första fråga: Är det fint? Trevligt folk? Mycket folk?

Svar: Vad kul att du också funderar på att åka hit! Jag kan bara svara för just Dublin eftersom jag hittills inte sett så värst mycket av Irland men ja, det är väldigt fint här! Har sett lite av Galway, Wicklow, Blackrock/Dundalk och lite av Nordirland och det är verkligen vackert här. Dublin är också rätt fint men det är inte direkt några gröna slätter med får som betar, som man ofta föreställer Irland. Landet är inte så himla stort (det bor ca 4,5 miljoner människor på Irland) men ungefär 1 miljon av dom bor i Dublin, inräknat med alla förorter. Så visst finns det mycket folk här! Det finns också väldigt mycket turister i Dublin året runt men dom befinner sig mest i the city centre. Folket är väldigt trevligt och väldigt sociala om man jämför med Sverige. Här börjar främlingar prata med dig när du står och väntar på bussen till exempel, utan att det anses vara konstigt. Generellt så är folk artigare här också, säger "excuse me" och "sorry" för minsta lilla och tackar när man håller upp dörren. Många i Sverige är rätt dåliga på det. Eller i alla fall i Stockholm. ;)


Fråga 2:
Jag älskar Gerard Butlers irländska dialekt i P.S. I love you, så jag undrar: pratar alla så på Irland?

Svar: Jadu, hans "irländska dialekt" är inte vidare irländsk faktiskt, haha! Den är väldigt dåligt gjord. Innan jag kom hit tyckte jag också om den men efter att ha varit här ett tag märker jag hur stor skillnad det är. Bli inte besviken för det dock - det låter nämligen mycket bättre! Ibland kan man ha svårigheter att höra vad folk säger (som min värdpappa till exempel, han har en väldigt bred dialekt) men här i Dublin är det inte vidare svårt. Det är mer om nån kommer från ett annat county än Dublin. Så ja, alla pratar så fast mycket bättre!

Hoppas att du fick svar på dina frågor! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0