Fråga: hur det är att vara au pair

Fråga: Hur är det att vara au pair? Jag tänkte bli det i usa:P

Svar: Det är otroligt kul! Jag njuter verkligen av mitt nya liv här på Irland. Det här är nånting som jag velat göra väldigt länge och även 'planerat' väldigt länge inför. Jag har hittat en superbra familj, jag är nöjd med mina arbetsuppgifter, min lön och jag känner att mitt jobb är väldigt givande. Här kommer lite tips och saker du kan tänka på innan du åker iväg.

♣ Prata mycket med olika familjer innan du bestämmer dig!
♣ Om det är nånting som inte känns rätt - börja prata med en annan familj. Det är ändå under en längre period du kommer bo hos familjen.
♣ Tveka inte att fråga om någonting, hur "dumma" frågorna än kan verka
♣ Gör klart för dig exakt vad som förväntas av dig angående arbetsuppgifter, lön, hur mycket ledigt du kommer ha över t.ex. högtider osv., om du förväntas ta hand om barnen under lov/lediga dagar och om du då kommer få extra betalt, när du förväntas sitta barnvakt och hur ofta och även där om du får extra betalt eller inte, om du förväntas ta hand om några husdjur, om du har tillgång till internet och så vidare
♣ Med andra ord, försök att tänka på allting så det inte blir några otrevliga överraskningar när du väl kommer till familjen
♣ Åk inte iväg i hopp om att allting kommer vara en dans på rosor för det kommer det inte! Det kommer finnas stunder då du ifrågasätter ditt val om att åka iväg, din förmåga att ta hand om barn, huruvida det var så smart att 'lämna' all familj och alla dina vänner bakom dig och börja på någonting helt nytt. Allting kommer inte vara jättelätt hela tiden!
♣ Försök att hitta andra au pair:er i närheten där du bor och försök "networka" så mycket som möjligt. Knyter du inga nya band kan jag lova dig att din vistelse kommer bli otroligt tråkig. Var mer social än vanligt helt enkelt!

Det positiva överväger såklart det lilla negativa som finns. Jag trivs verkligen bra här och jag ångrar absolut inte att jag åkte hit! :)

Kommentarer
Postat av: elin amour [onefabulous.blogg.se]

tack ska du ha:D

2010-10-19 @ 23:20:36
URL: http://onefabulous.blogg.se/
Postat av: matilda

vad är au pair? :)

2010-10-20 @ 00:00:55
URL: http://matildaasvennerlind.blogg.se/
Postat av: natali

Jag gillar din blogg :)



vad händer idag ?

2010-10-20 @ 09:13:48
URL: http://natalinikola.blogg.se/
Postat av: natali

det är ju skönt :)



uch städa rumet , det behöver värkligen jag med göra :S

2010-10-20 @ 10:29:04
URL: http://natalinikola.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anna, du ska veta att jag beundrar dig. Inte alltid lätt att åka iväg. Har ju mer eller mindre erfarenhet av att vara borta (för att inte säga ett år :() och då var jag inte ens aupair vilket hade gjort upplevelsen i Colombia annorlunda.



Men kommer alltid stötta dig och nästintill varje dag skänker jag dig en liten tanke i hopp om att allt går bra. Är så glad att du fått en sån bra familj, och kompisar där! :)



pUSS <3

2010-10-20 @ 13:10:47
Postat av: Anonym

- i irland? de flesta väljer ju usa och england, men där ser man! är det något du rekommenderar?

2010-10-20 @ 18:43:39
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0