Näsblod

Idag började Emily blöda väldigt mycket näsblod, bara sådär. Blod på golvet, blod på mattan, blod över hela Emily - hur kan så mycket blod komma ut ur en sådan liten näsa? Jag var själv nere på nedervåningen när jag hör hennes panikslagna rop, "Aaaannaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!", springer upp på övervåningen och hittar en skärrad Emily där. Inte det lättaste att lugna ner henne när man själv inte är helt lugn, haha. :P Nämnde det i alla fall för Anne när hon kom hem som sa att det här händer lite då och då, men att det oftast berott på att hon ätit dåligt eller nåt. Tror hon. Nåja, det blev lite kaos för mitt i alltihop skulle vi gå och hämta Luke från hans fotbollsträning och vi var redan försenade innan blod-incidenten. Vi hann till slut i tid i alla fall! :)

Kommentarer
Postat av: R

rent instinktivt känns det som att det där borde kollas upp... om jag inte missminner mig så är näsblod symptom på en del bristsjukdomar, eller så kan hon ha en försvagad blodådra i näsan vilket i så fall går att ordna.

nu har det väl kanske bara hänt en gång sedan du kom dit så det verkar ju inte speciellt extremt men kan vara värt att veta om det händer igen tänkte jag :)

2010-11-24 @ 11:43:27
Postat av: Anna - au pair i Dublin

Varken E eller L äter ju det dom behöver äta, det enda dom lever på är bröd med choklad, pommes frites, chicken goujons (typ som fiskpinnar fast med kyckling = inte mycket kyckling i det inte), potato waffles, och bara pasta, ris eller cous cous. Varierande kost, va? Nyttigt också...

Vad jag vet så har det bara hänt en gång under tiden jag varit här så, men får prata med Anne om det om det händer fler gånger!

2010-11-24 @ 16:29:27
URL: http://dublinaupair.blogg.se/
Postat av: R

ehm... OJ! det där lät inte bra :/

mjölk och frukt innehåller i stort sett allt vi behöver i fråga om vitaminer och mineraler.

se om du hittar något oboy-liknande så du får i dem mjölk och truga på dem fruktsallad eller något. du skulle göra dem en tjänst :)

2010-11-24 @ 16:52:25
Postat av: R

(kom på att det kanske inte är du som handlar, då blir det lite svårare såklart...)

2010-11-24 @ 16:53:29
Postat av: Anna - au pair i Dublin

Mjölk dricker dom inte. E kan dricka det ibland men det är väldigt, väldigt sällan. Dom äter i alla fall en frukt om dagen som dom får med i sin lunchlåda (äpple till L och äpple/banan till E, beroende på vad som finns hemma). Grönsaker finns nästan aldrig här alls, haha? Och dom gillar det inte heller för den delen, dom är otroligt kräsna när det kommer till mat, frukt/grönsaker. Vill inte lägga mina egna pengar på att köpa en massa mat till dom heller haha, känns som att det riktigt inte är min uppgift :P

2010-11-24 @ 17:12:38
URL: http://dublinaupair.blogg.se/
Postat av: R

jag förstår att du inte vill stå för det själv men kan du inte föreslå oboy för mamman? (det heter inte så på irland men jag vet att det finns liknande) för mjölk är vad de där barnen behöver ;)

2010-11-24 @ 22:22:15
Postat av: Anna - au pair i Dublin

Jag ska försöka ta upp det med henne :) Fick ju henne att sluta köpa vitt rostbröd och satsa på ett liiite lite nyttigare alternativ istället. ;) Men fy så trött jag är på rostbröd...

2010-11-25 @ 10:51:48
URL: http://dublinaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0