Vinterdäck? Hell no!

I måndags var jag hemma hos en kompis och tvingades ta en taxi hem på grund av att bussarna fick för sig att sluta gå kl 21 på kvällen istället för 23.30 (på grund av vädret). Taxichauffören var väldigt pratglad och vi kom bland annat in på att prata om Sverige, Irland och vädret. Han undrade hur vi i Sverige tog oss fram på vintern med tanke på att hela Irland står still när det kommer ett par centimeter snö. Jag sa då att alla har vinterdäck på bilarna, att vägarna plogas, saltas & sandas varpå han svarar att såvitt han vet så existerar inte ens vinterdäck i det här landet. Väntanuvadsadu?! Inga vinterdäck alls? Helt sjukt ju, det blir ju allt vanligare med snö här, ska dom köra med hala sommardäck hela tiden eller? Han föreslog att Irland borde importera lite vinterdäck från Sverige så nästa år vid den här tiden så kanske dom är mer förberedda haha! Dom verkar inte ploga särskilt bra heller, eller salta/sanda för den delen heller, i alla fall inte här var jag bor. Det är värsta isbanan när man ska gå till barnens skola!

Kommentarer
Postat av: Sanna svarar

SV: Håkan Hellström är min Gud haha xD Jag skulle inte kalla mitt Sverigebesök för lov, eftersom jag då är officiellt arbetslös. Den 23e december åker jag hem.. Blir där tills i februari nån gång, börjar plugga childcare kvällskurs på ett college i Dublin den 22 februari :) Men måste hitta ett jobb och ska leta lägenhet med killen och hans kompis eventuellt. Tills dess blir det att invadera hans föräldrars hus :P Hehe..



Förresten, det finns vinterdäck här men de är tydligen svindyra och det finns inga lagar på att man måste ha det. Jag pratade om samma sak med en taxichaufför imorse faktiskt, haha! Han sa att han hade köpt "snowsocks" dock, som nåt man bara sätter på hjulen. Det var tydligen lite billigare...

2010-12-09 @ 22:35:09
URL: http://everydaysanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0